Min side Kundeservice Bli medlem

Nudge

hvordan ta bedre valg om helse, penger og lykke

Det engelske ordet nudge betyr «dult», og har blitt et atferdsøkonomisk begrep for å tilrettelegge noe på en smart måte slik at folk gjør lure valg.
Hver dag tar vi beslutninger som har betydning for oss selv eller barna våre, men veldig ofte tar vi dårlige valg. Les mer

345,-

379,- Spar: 34,-

Midlertidig tomt på lager

Logg inn for å se din bonus

Det engelske ordet nudge betyr «dult», og har blitt et atferdsøkonomisk begrep for å tilrettelegge noe på en smart måte slik at folk gjør lure valg.
Hver dag tar vi beslutninger som har betydning for oss selv eller barna våre, men veldig ofte tar vi dårlige valg. I økonomisk teori er mennesket rasjonelt, men i virkeligheten handler vi mennesker ofte lite rasjonelt. Vi har heller ikke alltid viljestyrke til å gjøre det vi egentlig vet vi burde gjøre.
Forfatterne av denne boken inviterer oss med inn i en annen verden, som er tilrettelagt for vår menneskelige natur. De viser hvordan man kan gjenkjenne de feilslutninger vi mennesker er tilbøyelige til å gjøre og hvordan man kan designe miljøer som gjør det lettere å velge det som er best for folk eller deres familier. Dette kaller de valgarkitektur, altså å designe noe slik at man forsiktig dultes en fordelaktig retning uten å begrense sin frihet til å velge.
Nudge handler om hvordan psykologi og atferdsøkonomi kan brukes til gavn for enkeltmennesker og samfunnet.

Detaljer

Forlag
Dreyers forl.
Innbinding
Innbundet
Språk
Bokmål
Sider
338
ISBN
9788282654845
Utgave
1. utg.
Utgivelsesår
2019
Originaltittel
Nudge
Format
23 x 16 cm

Les utdrag

Utdraget er hentet fra e-bok-utgaven. Åpne utdrag her

Medlemmers vurdering

Oppdag mer

Bøker som ligner på Nudge:

Se flere

De som kjøpte denne kjøpte også:

2070

Bjørn H. Samset
Innbundet 
363,- 399,-
 

Alt er OK

Ebba Schjølberg Eiring
Innbundet 
272,- 299,-
 

Logg inn

Ikke medlem ennå? Registrer deg her

Glemt medlemsnummer/passord?

Handlekurv