Gode grunner til å lese sammen med små barn
Her er barnebokforskerens gode grunner til hvorfor du bør lese sammen med barna, og noen tips til hvordan du kan gå frem for å få det til.
– En av de beste grunnene til å lese sammen med små barn, er å skape gode opplevelser som dere kan snakke om og dikte videre på, forteller Agnes-Margrethe Bjorvand.
Hun er forfatter, lærer og barnebokforsker ved Universitetet i Agder, og hun slår et slag for at opplevelsen er viktigere enn resultatet når små barn leser. Bjorvand mener det som skjer i selve lesestunden bør være hovedmotivet for å finne frem boka.
– Det å gi barn gode opplevelser er viktigere enn alt annet, for gode opplevelser bygger selvfølelsen deres. Det samme gjør alt det andre som skjer når vi leser sammen med barna våre: den fysiske nærheten, at vi har noe å snakke om og at vi opplever noe sammen, forteller hun.
– Enten man leser tradisjonelle papirbøker eller digitale bøker, er det aller best når barn og voksne kan sitte sammen og lese. Det er også en unik mulighet til å bli kjent med barnets måte å tenke på.
Hvordan få barna til å lese i en digital hverdag? Her er barnebokforskerens tips:
Mange foreldre er veldig flinke til å lese for barna som en del av kveldsritualet. I våre dager har imidlertid boka fått mange konkurrenter, spesielt på dagtid. Barn som ikke kan lese selv er ikke bare avhengige av å ha bøker rundt seg, de må også ha en voksen som tar seg tid til å lese. I en travel hverdag er det veldig lett for mange foreldre å bruke iPaden som barnevakt, så det du kan gjøre, er å finne fram digitale bøker som barna kan kose seg med på iPaden. Det er et fint alternativ til spill og YouTube-filmer.
Slik gjør du det
Lesing kan introduseres tidlig, mener Bjorvand, gjerne allerede når barnet er 3-4 måneder. Eller så fort de kan feste blikket og viser interesse for elementer rundt seg.
– Fortellinger og det å høre foreldrenes stemme er noe helt grunnleggende godt og trygt for barn, forteller hun. Barn i ulike aldre vil sette pris på lesestunden på forskjellige måter.
– De første bøkene kan selvsagt være enkle pekebøker, men du kan introdusere bøker som inneholder sammenhengende fortellinger allerede når barna er mellom ett og to år. Først kan bøkene brukes som pekebøker ved å snakke om og peke på det barnet viser interesse for i boka. Deretter kan man fortelle ut fra bildene, litt mer for hver gang man leser boka. Og til slutt kan man lese boka i sin helhet.
– Mange opplever kanskje at barnet vil lese den samme boka igjen og igjen. Bør man variere?
– Barn i barnehagealder, og særlig de aller yngste, elsker gjentakelser. Dette skyldes at det gir dem en mestringsfølelse og at de opplever spenning i å vente på det de vet skal komme. Da er det veldig viktig at vi voksne viser en form for gjensynsglede, selv om vi har lest boka hundre ganger før. På den måten anerkjenner vi barnet og barnets valg, forteller Bjorvand.
– Men selvsagt er det fint å også utvide repertoaret – først lese den boka barnet velger, og deretter lese ei bok som vi voksne har valgt. Hvis vi har klart å finne ei bok barna liker, kan den boka fort bli en ny favoritt.
Ifølge Bjorvand opplever særlig yngre barn medier med sansene, ikke bare intellektuelt.
– Behovet for å bruke sansene er veldig tydelig hos de aller yngste barna. De vil bite, smake, lukte, ta på, rive, kaste og hoppe på bøkene. De bruker sansene sine hele tiden, for de kan kanskje ikke uttrykke seg presist med ord – og det er viktig at de får lov til å gjøre dette i en periode. Da skaffer de seg førstehåndserfaringer med hva bøker er og hvordan de kan eller bør brukes.