Bøkene som får gamerne til å lese bøker
Filmen Ibelin har allerede vunnet en rekke priser og mange tror den
kommer til å vinne en Oscar. Historien
om Mats Steens korte liv og hvordan han kunne leve ut sine drømmer og være sosial med andre i et spill mens han satt lenket
til rullestolen hjemme, er skrevet av faren hans Robert Steen.
Foreldrene til Mats skjønte ikke betydningen avataren
Ibelin hadde både for Mats selv og mange andre, før etter at han døde. Da oppdaget de at han hadde hatt et rikt sosialt liv
i gaming-verdenen. De andre i World of Warcraft-gruppa Starlight var hans gode venner og i spillverdenen gjorde Mats alt det
han ikke kunne i virkelighetens verden: løpe, være et midtpunkt og bidra i andre menneskers liv. Mats fant og til og med kjærligheten
her.
Vi blir alle litt klokere av fortellingen om Mats.
«'Om natten lyser stjernene' kretser i stor grad rundt spørsmålet 'hva utgjør et godt liv?'. Og hvem det er som har rett til å definere det? ... Generasjonsgapet mellom foreldre og gamer-barn er for mange veldig stort. Ved å blottlegge egne fordommer, intim sorg og selvransakelse gjør Steen en viktig innsats for å minske det.» Oda Faremo Lindholm, VG (Terningkast 5)
Aslak Maurstad har en hærskare følgere på Instagram-kontoen sin Klokkismann og er lidenskaplig gamer. Her er boka som får folk som ikke leser bøker til å lese ei bok, den er for alle som elsker gaming og alle som ikke skjønner hva greia med gaming er.
Maurstad har samlet alt det han synes er mest spennende fra gamingens utallige verdener: spillene, historiene og fantastiske fakta, organisert fra A til Å.
Les den fra perm til perm eller bruk den som et oppslagsverk. Boka er fantastisk illustrert av den prisbelønte tegneserieskaperen Jenny Jordahl, som selvsagt også er gamer.
Evighetsspillet kåret til BESTE BOK under utdelingen av BOKSLUKERPRISEN 2024.
Hele 120.000 elever i fjerde-, femte-
og sjetteklasse har vært med på å kåre vinneren!
Kian har programmert et dataspill sammen med moren, Evighetsspillet.
Så dør moren og han orker ikke å spille det lenger. En dag får Kian en mystisk melding på PC-en, som inviterer ham inn i Evighetsspillet
for å møte moren! Han har 24 timer på seg til å finne henne og komme seg hjem igjen, hvis ikke vil han være fanget i spillet
for alltid.
«En fin historie om sorg og det å få det bra videre. (...) En gamers drømme-historie.» - Colin 12
år
Sam og Sadie møtes som 11-åringer på et barnesykehus. De har en samhørighet som fører
dem sammen igjen, på nytt og på nytt,
men de blir aldri kjærester.
De møtes som programmeringsstudenter på Harvard og MIT, som kreative partnere med
enorm suksess og knusende nederlag, og som figurer i et dataspill når den ene ikke vil snakke med den andre i den virkelige
verden. Det handler om identitet, teknologi og dataspill som kunstform og om nye sjanser og nye begynnelser.
I
morgen og i morgen og i morgen er en kjærlighetshistorie som ikke ligner noen du tidligere har lest.
«Kultpotensial! Dette er den ultimate hipsterromanen om gaming, spillutvikling og high tech-miljøet på vestkysten av USA på 2000-tallet. (...) Romanen rommer en hel kultur, og leverer på hypen. Den er så altoppslukende i personene og måten de lever livene sine på, at det føles som om leseren var hipster i LA da intellektuelle spill begynte å ta av.» Kristine Isaksen, VG (Terningkast 5)