Kulturkompetanse
innføring i en global verden
Nøkler til kulturforståelse gir en innføring i sentrale antropologiske begreper og introduserer studenter for antropologiske metoder for feltarbeid og analyse. Boka hjelper leseren til bedre å forstå, ta lærdom av og handle på bakgrunn av nye erfaringer i en verden preget av globalisering og kulturell kompleksitet. Les mer
399,-
Paperback
Ventes til lager 10.03.2025
Nøkler til kulturforståelse gir en innføring i sentrale antropologiske begreper og introduserer studenter for antropologiske metoder for feltarbeid og analyse. Boka hjelper leseren til bedre å forstå, ta lærdom av og handle på bakgrunn av nye erfaringer i en verden preget av globalisering og kulturell kompleksitet.
Boka gir en grunnleggende, anvendbar og dagsaktuell kompetanse på kulturfeltet. Kompetansen er basert på fire grunnelementer: 1) Et presist og håndterlig begrepsapparat, 2) en innføring i antropologisk metode, etikk og analyse, 3) selvforståelse i form av kunnskap om egen kultur, og 4) en introduksjon til utvalgte temaer av relevans for studenter som skal ut i et internasjonalt orientert arbeidsliv.
Emner som tas opp i boka:
kulturbegrepet kulturrelativisme etnosentrisme identitet intervju observasjon Norge og Norden fra et antropologisk perspektiv globalisering handel og resiprositet identitet og forbruk i konsumsamfunnet visuelle medier og reklame Målgruppen er bachelorstudenter ved Handelshøyskolen BI og universitetene, og studenter på lavere grad ved Markedshøyskolen og Handelshøyskolen.
Gudrun Skjælåen Rudningen har bidratt med kapittelet som omhandler visuell kultur og medier.
Boka gir en grunnleggende, anvendbar og dagsaktuell kompetanse på kulturfeltet. Kompetansen er basert på fire grunnelementer: 1) Et presist og håndterlig begrepsapparat, 2) en innføring i antropologisk metode, etikk og analyse, 3) selvforståelse i form av kunnskap om egen kultur, og 4) en introduksjon til utvalgte temaer av relevans for studenter som skal ut i et internasjonalt orientert arbeidsliv.
Emner som tas opp i boka:
kulturbegrepet kulturrelativisme etnosentrisme identitet intervju observasjon Norge og Norden fra et antropologisk perspektiv globalisering handel og resiprositet identitet og forbruk i konsumsamfunnet visuelle medier og reklame Målgruppen er bachelorstudenter ved Handelshøyskolen BI og universitetene, og studenter på lavere grad ved Markedshøyskolen og Handelshøyskolen.
Gudrun Skjælåen Rudningen har bidratt med kapittelet som omhandler visuell kultur og medier.
Detaljer
- Forlag
- Cappelen Damm akademisk
- Innbinding
- Paperback
- Språk
- Bokmål
- ISBN
- 9788202416164
- Utgave
- 1. utg.
- Utgivelsesår
- 2025
- Originaltittel
- Kulturkompetanse
- Format
- 24 x 17 cm