– Denne boka gir deg blant annet en fyldig innføring i sosialt arbeids fortid og historie, samt utviklingen fram til i dag. Sosialt arbeids røtter er spesielt godt og grundig behandlet, og er mye mer oversiktlig og lettfattelig skrevet enn andre bøker om samme emne. Her får du alt du trenger om både Richmond og Addams, men også forgrunnsfigurer er godt beskrevet. Boka tar derimot ikke for seg bare de historiske røttene, også temaer som kan være svært relevante i dag er behandlet, som det ampurterte læringsbegrepet og hva som kan gi best mulig læring. Medvirkning og selvbestemmelse er sentralt, men også vitenskapsteoretiske teorier som fenomenologi, hermeneutikken og kritisk teori omhandles på en god måte. Språket er til tider unødvendig vanskelig, men alt i alt skaper det ikke noen unødvendige problemer. For studenter innenfor pedagogiske områder er denne boka absolutt et nyttig tilskudd til utdanningen.
Sosialpedagogikk
Boka består av ti kapitler og gir studenter bred sosialpedagogisk forståelseskunnskap og handlingskunnskap. På det første området handler dette om historiske røtter, utviklingslinjer og grunnlagstenkning innen sosialpedagogikken. Videre beskrives oppvekstmiljø, sosial inkludering, normalisering og myndiggjøring som sentrale områder for sosialpedagogisk forståelse. Sosialpedagogisk metodisk arbeid blir grundig belyst med utgangspunkt i praktiske situasjoner der utsatte barn opptrer som enkeltpersoner og i gruppe.
Les mer
759,-
Paperback
Sendes innen 1 virkedag
Logg inn for å se din bonus
Boka består av ti kapitler og gir studenter bred sosialpedagogisk forståelseskunnskap og handlingskunnskap. På det første området handler dette om historiske røtter, utviklingslinjer og grunnlagstenkning innen sosialpedagogikken. Videre beskrives oppvekstmiljø, sosial inkludering, normalisering og myndiggjøring som sentrale områder for sosialpedagogisk forståelse. Sosialpedagogisk metodisk arbeid blir grundig belyst med utgangspunkt i praktiske situasjoner der utsatte barn opptrer som enkeltpersoner og i gruppe.
Mens den forrige utgaven la vekt på forståelse og refleksjon, legger denne reviderte utgaven vekt på metodisk handling i tillegg. Sammenhengen mellom de tre begrepene i undertittelen forståelse, handling og refleksjon er sentral. Det er to nye kapitler i boka, «Metodisk sosialpedagogisk arbeid med barn» og «Metodisk sosialpedagogisk arbeid med grupper av barn». De andre kapitlene er fornyet og ajourført med ny kunnskap.
Boka retter seg mot studenter på bachelornivå innen barnevern, vernepleie og lærerutdanning og studenter som studerer sosialpedagogikk, pedagogikk og spesialpedagogikk. Boka kan brukes på masterutdanninger og etter- videreutdanninger innen helse- og sosialfagene og innen lærerutdanning. Alle kapitlene inneholder mange refleksjonsoppgaver som gir gode muligheter til studentaktive læringsformer.
Per-Åge Gjertsen er cand.polit. og førstelektor. Han har siden 1993 vært tilsatt ved Høgskolen i Sør-Trøndelag og har undervist ved avdeling for helse- og sosialfag og avdeling for lærer- og tolkeutdanning. Gjertsen underviser nå på bachelornivå i barnevern og på videreutdanning ved program for barnevernpedagogutdanning. Han har sosialpedagogisk praksis fra skole, psykisk helsevern, fengselsvesen og kriminalomsorg.
Mens den forrige utgaven la vekt på forståelse og refleksjon, legger denne reviderte utgaven vekt på metodisk handling i tillegg. Sammenhengen mellom de tre begrepene i undertittelen forståelse, handling og refleksjon er sentral. Det er to nye kapitler i boka, «Metodisk sosialpedagogisk arbeid med barn» og «Metodisk sosialpedagogisk arbeid med grupper av barn». De andre kapitlene er fornyet og ajourført med ny kunnskap.
Boka retter seg mot studenter på bachelornivå innen barnevern, vernepleie og lærerutdanning og studenter som studerer sosialpedagogikk, pedagogikk og spesialpedagogikk. Boka kan brukes på masterutdanninger og etter- videreutdanninger innen helse- og sosialfagene og innen lærerutdanning. Alle kapitlene inneholder mange refleksjonsoppgaver som gir gode muligheter til studentaktive læringsformer.
Per-Åge Gjertsen er cand.polit. og førstelektor. Han har siden 1993 vært tilsatt ved Høgskolen i Sør-Trøndelag og har undervist ved avdeling for helse- og sosialfag og avdeling for lærer- og tolkeutdanning. Gjertsen underviser nå på bachelornivå i barnevern og på videreutdanning ved program for barnevernpedagogutdanning. Han har sosialpedagogisk praksis fra skole, psykisk helsevern, fengselsvesen og kriminalomsorg.
Detaljer
- Forlag
- Fagbokforlaget
- Innbinding
- Paperback
- Språk
- Bokmål
- Sider
- 320
- ISBN
- 9788245010114
- Utgave
- 2. utg.
- Utgivelsesår
- 2010
- Originaltittel
- Sosialpedagogikk
- Format
- 24 x 17 cm
Medlemmers vurdering
Skriv en vurdering
S