Åpenhetsloven i praksis
Åpenhetsloven pålegger virksomheter i Norge å motvirke menneskerettighetsbrudd og uanstendige arbeidsforhold i leverandørkjedene sine. Lovens tre hovedsøyler er aktsomhetsvurderinger, redegjørelsesplikt og en plikt til å besvare informasjonskrav. Loven gjelder direkte for omtrent 9 000 virksomheter, og indirekte for et enda høyere antall mindre selskaper.
Les merLogg inn for å se din bonus
Åpenhetsloven pålegger virksomheter i Norge å motvirke menneskerettighetsbrudd og uanstendige arbeidsforhold i leverandørkjedene sine. Lovens tre hovedsøyler er aktsomhetsvurderinger, redegjørelsesplikt og en plikt til å besvare informasjonskrav. Loven gjelder direkte for omtrent 9 000 virksomheter, og indirekte for et enda høyere antall mindre selskaper.
Selv om lovens intensjoner er gode, har forfatterne erfart at innholdet i pliktene er vanskelig å forstå for de mange virksomhetene som berøres. Noen av spørsmålene som går igjen er «hva i all verden har menneskerettigheter med vår virksomhet å gjøre?», «hva konkret skal vi gjøre?», «må vi sende ut egenerklæringsskjema til alle vi handler fra?» og «må vi slutte å handle fra Kina?». Forfatterne av boken har som advokater bistått en rekke virksomheter med implementering og etterlevelse av loven i praksis.
Åpenhetsloven i praksis retter seg mot complianceansvarlige, HR-medarbeidere, daglige ledere, styremedlemmer, advokater og andre rådgivere og alle som har behov for kunnskap om loven.
Detaljer
- Forlag
- Cappelen Damm akademisk
- Innbinding
- Innbundet
- Språk
- Bokmål
- Sider
- 275
- ISBN
- 9788202794026
- Utgave
- 1. utg.
- Utgivelsesår
- 2023
- Originaltittel
- Åpenhetsloven i praksis
- Format
- 25 x 18 cm