Min side Kundeservice Bli medlem

The tipping point

how little things can make a big difference

Gladwell undersøker i denne boka hvorfor store forandringer ofte skjer plutselig og uventet. Han hevder at ideer, atferdsmønstre og produkter sprer seg som sosiale epidemier, og at det punktet hvor de tar av er det magiske vendepunktet. Les mer

145,-
Paperback
Sendes innen 7 virkedager

Logg inn for å se din bonus

Gladwell undersøker i denne boka hvorfor store forandringer ofte skjer plutselig og uventet. Han hevder at ideer, atferdsmønstre og produkter sprer seg som sosiale epidemier, og at det punktet hvor de tar av er det magiske vendepunktet. Han introduserer de personlighetstypene som naturlig starter og sprer nye ideer og trender, og han analyserer motetrender, røyking, reklame og andre fenomener for å finne ut hvordan farsotter starter og holdes i gang.

Medlemsvurdering:
"The Tipping Point" utforsker hva det egentlig er som skjer når en et fenomen, en idé eller et produkt går fra å være ukjent og ikke spesielt populært til å bli -ja nettopp, et fenomen. Hvorfor er det noen ting som plutselig "alle" er interessert i, mens andre ting som likner aldri oppnår den samme populariteten? Hvordan sprer "sosiale epidemier" seg? Gladwell er veldig god til å formidle en tankerekke, og bygger en ekstremt interessant og troverdig forklaring på hvordan noen ting "tar av" og andre ting ikke gjør det. Han trekker på psykologiske studier og sosiologi, og gjør det på en måte som er lett tilgjengelig. Han bruker eksempler som er så konkrete at det er lett å følge med på tankegangen. Det er en sann fryd å lese en bok som gir deg så mye å tenke på, og som du kan lære så mye av.

TAB

Se alle vurderinger

Detaljer

Forlag
Back Bay Books
Innbinding
Paperback
Språk
Engelsk
Sider
280
ISBN
9780316679077
Utgave
1. utg.
Utgivelsesår
2001
Format
17 x 11 cm

Medlemmers vurdering

k
kakemannen – 26.06.2010

– Etter å ha hørt "hypen" og lest denne boka nøye er jeg ganske skuffet. Grunntanken er interessant nok: hvorfor sprer noen ideer seg som ild i tørt gress mens andre blir avvist? Problemet er at han aldri kommer til noe annet enn anekdotiske forklaringer. Faktisk snakker han mest om hvilke ideer som har spredd seg mest/best og mye mindre om hvorfor. Denne leseren sitter med en følelse av at Gladwell har først fått en slags vag ide og deretter sett på kun de situasjonene som kan støtte denne ideen. Hans analyser av fenomener fra virkeligheten er såpass enkle at de gir leseren en umiddelbar tilfredstillelse av å ha forstått sammenhenger mellom ting. Han viser frem koblinger som man kanskje ikke har sett, men han ser dessverre ikke vidt eller kritisk nok på de. Boka kan oppsummeres med en setning: Du kan mobilisere mange folk hvis du har det riktige budskapet, riktige budbringere og riktig situasjon. Det blir dessverre for banalt å skrive nesten 300 sider for å støtte dette.

T
TAB – 06.04.2009

– "The Tipping Point" utforsker hva det egentlig er som skjer når en et fenomen, en idé eller et produkt går fra å være ukjent og ikke spesielt populært til å bli -ja nettopp, et fenomen. Hvorfor er det noen ting som plutselig "alle" er interessert i, mens andre ting som likner aldri oppnår den samme populariteten? Hvordan sprer "sosiale epidemier" seg? Gladwell er veldig god til å formidle en tankerekke, og bygger en ekstremt interessant og troverdig forklaring på hvordan noen ting "tar av" og andre ting ikke gjør det. Han trekker på psykologiske studier og sosiologi, og gjør det på en måte som er lett tilgjengelig. Han bruker eksempler som er så konkrete at det er lett å følge med på tankegangen. Det er en sann fryd å lese en bok som gir deg så mye å tenke på, og som du kan lære så mye av.

Oppdag mer

Bøker som ligner på The tipping point:

Se flere

De som kjøpte denne kjøpte også:

Logg inn

Ikke medlem ennå? Registrer deg her

Glemt medlemsnummer/passord?

Handlekurv