Skolen og de utfordrende elevene
om forebygging og reduksjon av problematferd
Tiltak i skolen tar ofte utgangspunkt i egenskapsforklaringer; det vil si at årsaken til problemene tillegges eleven eller
foreldrene. Slike tiltak har vanligvis liten varig effekt. Gjennom teori og praktiske eksempler viser forfatteren hvordan en mer sosialøkologisk tilnærming kan sette skolen i stand til å møte disse barna
på en mer hensiktsmessig måte, som gir relativt raske og varige positive endringer i atferden: I stedet for å lete etter årsaker
som en ikke kan gjøre noe med, rettes oppmerksomheten på de forhold som opprettholder problemene forhold som kan endres,
og som bidrar til at problemene reduseres eller opphører helt. Les mer
- Vår pris
- 569,-
(Paperback)
Fri frakt!
Leveringstid:
Sendes innen 3 - 10 dager
Paperback
Legg i
Paperback
Legg i
Vår pris:
569,-
(Paperback)
Fri frakt!
Leveringstid:
Sendes innen 3 - 10 dager
Tiltak i skolen tar ofte utgangspunkt i egenskapsforklaringer; det vil si at årsaken til problemene tillegges eleven eller
foreldrene. Slike tiltak har vanligvis liten varig effekt. Gjennom teori og praktiske eksempler viser forfatteren hvordan
en mer sosialøkologisk tilnærming kan sette skolen i stand til å møte disse barna på en mer hensiktsmessig måte, som gir relativt
raske og varige positive endringer i atferden: I stedet for å lete etter årsaker som en ikke kan gjøre noe med, rettes oppmerksomheten
på de forhold som opprettholder problemene forhold som kan endres, og som bidrar til at problemene reduseres eller opphører
helt. Boken er skrevet for lærerstudenter og studenter ved spesialpedagogikk eller barnevern. Terje Overland er førsteamanuensis
og godkjent psykolog, med bred erfaring som lærer i grunnskolen og som foreleser ved ulike høgskoler.
- FAKTA
-
Utgitt:
2007
Forlag: Fagbokforlaget
Innbinding: Paperback
Språk: Norsk Bokmål
Sider: 323
ISBN: 9788245003437
Utgave: 1. utg.
Format: 24 x 17 cm
- KATEGORIER:
- VURDERING
-
Gi vurdering
Les vurderinger