Temperament hos små og store barn
Hva er temperament, og hvilken betydning har det for barn og unges trivsel og fungering? Dette temaet belyses ut fra ulike vinkler i denne første norskspråklige boken om temperament hos barn og unge. Les mer
299,-
Paperback
Sendes innen 3 virkedager
Logg inn for å se din bonus
Hva er temperament, og hvilken betydning har det for barn og unges trivsel og fungering? Dette temaet belyses ut fra ulike vinkler i denne første norskspråklige boken om temperament hos barn og unge.
Temperament kan bidra til å forklare ulikheter i barn og unges atferd og emosjonelle reaksjoner og danne et viktig utgangspunkt for miljømessig tilrettelegging og forebygging. På bakgrunn av dette har temperamentsbegrepet etter hvert fått betydning innen ulike pedagogisk-psykologiske miljøer.
Åtte bidragsytere belyser temaet fra ulike vinkler:
Innledningskapittelet gir et overblikk over temperament og bokens tematikk. Et historisk tilbakeblikk gir grunnlag for forståelsen av begrepet temperament i et pedagogisk-psykologisk perspektiv. Transaksjonsmodellen illustrerer hvordan temperament påvirker barns utvikling. Kartlegging av elever i norsk skole viser at temperament har innvirkning på sosial og faglig læring. Er det egentlig kjønnsforskjeller i temperament? Temperamentsbasert selvregulering er viktig for det å være «skoleklar». Stress hos barn og unge har sammenheng med medfødte temperamentskjennetegn. Kunnskap om temperament er nyttig i forebygging og planlegging i skolen.Temperament hos små og store barn er en aktuell pensumbok i barnehage- og grunnskolelærerutdanningen samt i utdanninger innenfor sosialfagene. Boken kan også være interessant og relevant for foreldre og andre som treffer barn og unge i privat eller yrkesmessig sammenheng.
Temperament kan bidra til å forklare ulikheter i barn og unges atferd og emosjonelle reaksjoner og danne et viktig utgangspunkt for miljømessig tilrettelegging og forebygging. På bakgrunn av dette har temperamentsbegrepet etter hvert fått betydning innen ulike pedagogisk-psykologiske miljøer.
Åtte bidragsytere belyser temaet fra ulike vinkler:
Innledningskapittelet gir et overblikk over temperament og bokens tematikk. Et historisk tilbakeblikk gir grunnlag for forståelsen av begrepet temperament i et pedagogisk-psykologisk perspektiv. Transaksjonsmodellen illustrerer hvordan temperament påvirker barns utvikling. Kartlegging av elever i norsk skole viser at temperament har innvirkning på sosial og faglig læring. Er det egentlig kjønnsforskjeller i temperament? Temperamentsbasert selvregulering er viktig for det å være «skoleklar». Stress hos barn og unge har sammenheng med medfødte temperamentskjennetegn. Kunnskap om temperament er nyttig i forebygging og planlegging i skolen.Temperament hos små og store barn er en aktuell pensumbok i barnehage- og grunnskolelærerutdanningen samt i utdanninger innenfor sosialfagene. Boken kan også være interessant og relevant for foreldre og andre som treffer barn og unge i privat eller yrkesmessig sammenheng.
Detaljer
- Forlag
- Cappelen Damm akademisk
- Innbinding
- Paperback
- Språk
- Bokmål
- Sider
- 148
- ISBN
- 9788202717520
- Utgave
- 1. utg.
- Utgivelsesår
- 2023
- Originaltittel
- Temperament hos små og store barn
- Format
- 24 x 17 cm