Meny
 
Utenfor - 
      Ross W. Greene
    
      Ingvill Christina Goveia

Utenfor

elever med atferdsutfordringer

; Ingvill Christina Goveia (Oversetter)

«Uro i klasserommet er ikke et særnorsk fenomen. [...] Nå har den amerikanske boken 'Lost at school' endelig kommet i norsk oversettelse, og den foreslår noen metoder for å løse disse problemene. Boken ligger i skjæringspunktet mellom pedagogikk, psykologi og spesialpedagogikk og er relevant for praktiserende lærere, skoleledere og studenter, for å nevne noen.»

, Bedre Skole 2/2012
Regelmessige besøk på rektors kontor. Anmerkninger. Gjensitting. Utvisning.

Dette er metoder som skolene ofte bruker for å håndtere elever som ikke følger skolens regler, som har vansker med å komme overens med andre elever, som ikke ser ut til å ha respekt for autoriteter, som ikke synes interessert i å lære, og som forstyrrer undervisningen for de andre elevene. Les mer
Vår pris
499,-

(Paperback) Fri frakt!
Leveringstid: Sendes innen 3 virkedager

Paperback
Legg i
Paperback
Legg i
Vår pris: 499,-

(Paperback) Fri frakt!
Leveringstid: Sendes innen 3 virkedager

Regelmessige besøk på rektors kontor. Anmerkninger. Gjensitting. Utvisning.

Dette er metoder som skolene ofte bruker for å håndtere elever som ikke følger skolens regler, som har vansker med å komme overens med andre elever, som ikke ser ut til å ha respekt for autoriteter, som ikke synes interessert i å lære, og som forstyrrer undervisningen for de andre elevene. Problemet er at disse metodene sjeldent virker på de elevene de brukes på. Det er på tide å endre kurs.



I Utenfor - elever med atferdsutfordringer beskriver dr. Ross W. Greene et innsiktsfullt og praktisk alternativ. Med støtte i nevrovitenskapelig forskning, presenterer han et nytt rammeverk for å forstå hvilke vansker barn med atferdsutfordringer har, og han forklarer hvorfor tradisjonell disiplin ikke håndterer disse vanskene på en effektiv måte. Han legger vekt på den revolusjonerende enkle og positive ideen om at barn gjør det bra hvis de kan, og argumenterer på en overbevisende måte for at barn med atferdsutfordringer ikke er oppmerksomhetssøkende, manipulerende, grensetestende, trassige eller umotiverte, men at de ikke har utviklet ferdighetene de trenger for å oppføre seg akseptabelt. Og når voksne innser hva som er de virkelige årsakene til disse barnas vanskelige atferd, og lærer dem disse ferdighetene, i en mengde og i et tempo som barna kan håndtere, er resultatene forbløffende: Barna overvinner vanskene sine. Frustrasjonen som lærerne, foreldrene og klassekameratene føler, avtar. Og trivselen og læringen til alle elevene ivaretas.



I denne boka beskriver dr. Greene hvordan «Problemløsning gjennom samarbeid» - en tilnærmingsmetode som har gitt overbevisende resultater - kan hjelpe utfordrende barn på skolen.


Boka passer godt til alle lærere og foreldre samt politikere og andre som bryr seg om skoleproblematikk.


Norsk forord ved Jesper Juul.

FAKTA
Utgitt:
Forlag: Cappelen Damm akademisk
Innbinding: Paperback
Språk: Norsk Bokmål
Sider: 267
ISBN: 9788202367879
Utgave: 1. utg.
Format: 24 x 17 cm
KATEGORIER:

Bla i alle kategorier

VURDERING
Gi vurdering
Les vurderinger



Introduksjon

Norsk forord ved Jesper Juul

Kapittel 1: Skolens harde realitet

Kapittel 2: Barn gjør det bra hvis de kan
Mangelfulle ferdigheter

Uløste problemer

Nye linser og et nytt verktøy

Noen historier fra virkeligheten

Ulogiske konsekvenser

Historien fortsetter


Kapittel 3: Undervisningsplaner
Plan A

Plan C

Plan B

Historien fortsetter


Kapittel 4: La oss komme i gang
Empati

Definer problem

Invitasjon

Historien fortsetter


Kapittel 5: Hindringer i veien
Du brukte plan A i stedet for plan B

Overflatisk empati

Manglende steg

Duellerende løsninger

Stegene i feil rekkefølge

Å stole blindt på nødplan B

Historien fortsetter


Kapittel 6: Vi fyller mellomrommene
Å begynne med uløste problemer

Å begynne med ferdigheter

Å identifisere og sette ord på bekymringene sine

Å komme frem til løsninger

Historien fortsetter


Kapittel 7: Når tanker forenes
Klasser med spesialundervisning

Historien fortsetter


Kapittel 8: En bevisst skole
Endringsimpulser

Strukturer for å støtte og opprettholde endring

Lederskap

Historien fortsetter


Kapittel 9: Balanserte liv
Historien fortsetter


Vedlegg

Kilder

Bøker som er nevnt, og annen anbefalt litteratur

Takk