Kvalitet og kreativitet i klasserommet
ulike perspektiver på undervisning
Kåre Kverndokken (Redaktør) ; Norunn Askeland (Redaktør) ; Henriette Hogga Siljan (Redaktør)
Det er et stort behov for praksisnær forskning om undervisningskvalitet i skolen. Denne boken imøtekommer dette behovet.
Forfatterne viser hvordan kreative lærergrep i ulike fag bidrar til forbedret undervisning. Les mer
Forfatterne viser hvordan kreative lærergrep i ulike fag bidrar til forbedret undervisning. Les mer
- Vår pris
- 499,-
(Paperback)
Fri frakt!
Leveringstid:
Sendes innen 3 - 10 dager
Paperback
Legg i
Paperback
Legg i
Vår pris:
499,-
(Paperback)
Fri frakt!
Leveringstid:
Sendes innen 3 - 10 dager
Det er et stort behov for praksisnær forskning om undervisningskvalitet i skolen. Denne boken imøtekommer dette behovet.
Forfatterne viser hvordan kreative lærergrep i ulike fag bidrar til forbedret undervisning. De tar opp spørsmål som: Hva kjennetegner ideallæreren, og hvilke metaforer brukes for å beskrive ham eller henne? Hvordan kan man undersøke elevers tekstkompetanse ved hjelp av visuelle metaforer og modeller? Hva kan læreren gjøre for å styrke elevens matematiske identitet i klasserommet? Erfaringene med et rikt utvalg av undervisningsopplegg blir drøftet og vurdert, som:
hvordan dramaturgi kan være et nyttig verktøy for å oppnå gode læreprosesser
entreprenørskap i skolen hvordan det gikk da elevene skulle skape sin egen elevrestaurant
å skrive og å omskrive hvordan utvikle elevenes revisjonskompetanse
hvordan arbeide med lytting i klasserommet
hvordan man oppnår at elever utvikler mestringsforventning i matematikk
hvordan trene unge elevers kognitive ferdigheter gjennom «tren tanken»-strategier
Viktige målgrupper for boken er forskere og lærerutdannere, og med sin nærhet til praksis er den også svært nyttig for lærerstudenter og lærere i alle fag i grunnskole og videregående skole.
Kåre Kverndokken er dosent i norskdidaktikk Norunn Askeland er professor i norsk Henriette Hogga Siljan er førsteamanuensis i norsk Bokens redaktører er alle ansatt ved Institutt for språk og litteratur ved Høgskolen i Sørøst-Norge.
Forfatterne viser hvordan kreative lærergrep i ulike fag bidrar til forbedret undervisning. De tar opp spørsmål som: Hva kjennetegner ideallæreren, og hvilke metaforer brukes for å beskrive ham eller henne? Hvordan kan man undersøke elevers tekstkompetanse ved hjelp av visuelle metaforer og modeller? Hva kan læreren gjøre for å styrke elevens matematiske identitet i klasserommet? Erfaringene med et rikt utvalg av undervisningsopplegg blir drøftet og vurdert, som:
hvordan dramaturgi kan være et nyttig verktøy for å oppnå gode læreprosesser
entreprenørskap i skolen hvordan det gikk da elevene skulle skape sin egen elevrestaurant
å skrive og å omskrive hvordan utvikle elevenes revisjonskompetanse
hvordan arbeide med lytting i klasserommet
hvordan man oppnår at elever utvikler mestringsforventning i matematikk
hvordan trene unge elevers kognitive ferdigheter gjennom «tren tanken»-strategier
Viktige målgrupper for boken er forskere og lærerutdannere, og med sin nærhet til praksis er den også svært nyttig for lærerstudenter og lærere i alle fag i grunnskole og videregående skole.
Kåre Kverndokken er dosent i norskdidaktikk Norunn Askeland er professor i norsk Henriette Hogga Siljan er førsteamanuensis i norsk Bokens redaktører er alle ansatt ved Institutt for språk og litteratur ved Høgskolen i Sørøst-Norge.
- FAKTA
-
Utgitt:
2017
Forlag: Landslaget for norskundervisning / Fagbokforlaget
Innbinding: Paperback
Språk: Norsk Bokmål Engelsk Flerspråklig Norsk Nynorsk
Sider: 314
ISBN: 9788245022278
Utgave: 1. utg.
Format: 24 x 17 cm
- KATEGORIER:
- VURDERING
-
Gi vurdering
Les vurderinger