Pedagogikk og elevkunnskap
en første innføring til læreryrket
Ved hjelp av gode og konkrete eksempler beskriver forfatteren av denne boka sentrale sider av lærerarbeidet slik det kan fortone
seg for yrkesutøverne. Det er gjennom arbeidet sitt at lærere har muligheter til å forandre og forbedre elevenes opplevelse av skolen. Les mer
- Vår pris
- 429,-
(Paperback)
Fri frakt!
Leveringstid: Sendes innen 3 virkedager
Vår pris:
429,-
(Paperback)
Fri frakt!
Leveringstid: Sendes innen 3 virkedager
Ved hjelp av gode og konkrete eksempler beskriver forfatteren av denne boka sentrale sider av lærerarbeidet slik det kan fortone
seg for yrkesutøverne. Det er gjennom arbeidet sitt at lærere har muligheter til å forandre og forbedre elevenes opplevelse
av skolen. Derfor er det lærernes handlinger som i denne boka blir gjort til gjenstand for beskrivelse og analyse. Å kunne
skille mellom hva lærere kan gjøre noe med, og hva de må lære seg å leve med, er ifølge forfatteren en viktig del av den profesjonelle
bevisstheten. Denne boka handler derfor, i bred forstand, om undervisning.
Sissel Østrem mener at lærere ved å utvikle sin undervisningskunst kan bidra til å vekke elevenes interesse for kunnskap om fag, seg selv og andre mennesker. For lærerens største utfordring er å få elevene til å fatte interesse for det skolen skal formidle. Hun mener også at det å diskutere motsigelser og alternative forklaringsmodeller i undervisningsarbeidet også kan gjøre arbeidet som lærer morsommere enn hvis man tror det finnes en forklaring og en løsning på et problem.
Boka henvender seg først og fremst til studenter i grunnskolelærerutdanningen og til nyutdannede lærere som står på startstreken av sin yrkeskarriere.
Sissel Østrem mener at lærere ved å utvikle sin undervisningskunst kan bidra til å vekke elevenes interesse for kunnskap om fag, seg selv og andre mennesker. For lærerens største utfordring er å få elevene til å fatte interesse for det skolen skal formidle. Hun mener også at det å diskutere motsigelser og alternative forklaringsmodeller i undervisningsarbeidet også kan gjøre arbeidet som lærer morsommere enn hvis man tror det finnes en forklaring og en løsning på et problem.
Boka henvender seg først og fremst til studenter i grunnskolelærerutdanningen og til nyutdannede lærere som står på startstreken av sin yrkeskarriere.