– Boken består av en artikkelsamling med tekster om språkdidaktikk og belyser sentrale sider ved grammatikkundervisning i skolen. Den gir interessante innfallsvinkler til viktige emner i språkundervisningen, eksempelvis elevtekster, nynorskdidaktikk, flerspråklighet, dataspill og argumenterende skriving. Noen av kapitlene er konkrete mens andre er mer teoretiske. Emnene boka tar opp, er svært aktuelle og fortjener mer utdyping enn det de korte artikkelkapitlene makter å gi. Denne knappheten gjør at boka blir mer en overfladisk innføring enn en grunnleggende innføring. Men boka viser at norsklærere har en viktig oppgave i å utvikle elevers språklige kompetanse, både skriftlig og muntlig Artikkelspråket glir godt og fenger leseres interesse. Slik bidrar boka til å motivere for grammatikkundervisning i skolen.
Språkdidaktikk for norsklærere
mangfold av språk og tekster i undervisningen
Hvordan skape motivasjon for og kunnskap om grammatikk i skolen? Denne boka gir gode råd til lærerstudenten og læreren.
"Språkdidaktikk" tar for seg sentrale emner vordende norsklærere støter på når de skal formidle grammatikk til elever.
Les mer
519,-
Paperback
Sendes innen 1 virkedag
Logg inn for å se din bonus
Hvordan skape motivasjon for og kunnskap om grammatikk i skolen? Denne boka gir gode råd til lærerstudenten og læreren.
"Språkdidaktikk" tar for seg sentrale emner vordende norsklærere støter på når de skal formidle grammatikk til elever. Solide fagpersoner fra lærerutdanningen gir her interessante innfallsvinkler til sentrale tema i språkundervisningen:
1. "Grammatikk?" av Frøydis Hertzberg
2. "Elevteksten ? et grammatisk utstillingsvindu" av Mette E Nergård og Ingebjørg Tonne
3. "Andrespråkeleven og målspråket" av Grethe Hilditch og Finn Aarsæther
4. "'Stjålen skrivefrihet?' ? om argumenterende skriving på ungdomstrinnet" av Anne Kristine Øgreid
5. "Om grammatikk og fagspråk" av Eva Maagerø
6. "Språket som speil for Halims utvikling ? en gjennomgang av romanen Et øye rødt av Jonas Hassen Khemiri" av Mette E Nergård
7. "Flerspråklighet og kodeveksling" av Finn Aarsæther
8. "Grammatikk og skriveutvikling ? didaktiske eksempler" av Ingebjørg Tonne og Laila Sakshaug
9. "Synleg og meir nynorsk = betre nynorsk. Utvikling av literacy på norsk, bokmål og nynorsk, for alle elevar på barne- og ungdomstrinnet" av Synnøve Skjong og Inger Vederhus
10. "Gøy med grammatikk. Dataspill i grammatikkopplæringen" av Kristin Hagen og Janne Bondi Johannessen
Boken er skrevet særlig for studenter i lærerutdanningen og norsklærere i grunn- og videregående skole.
"Språkdidaktikk" tar for seg sentrale emner vordende norsklærere støter på når de skal formidle grammatikk til elever. Solide fagpersoner fra lærerutdanningen gir her interessante innfallsvinkler til sentrale tema i språkundervisningen:
1. "Grammatikk?" av Frøydis Hertzberg
2. "Elevteksten ? et grammatisk utstillingsvindu" av Mette E Nergård og Ingebjørg Tonne
3. "Andrespråkeleven og målspråket" av Grethe Hilditch og Finn Aarsæther
4. "'Stjålen skrivefrihet?' ? om argumenterende skriving på ungdomstrinnet" av Anne Kristine Øgreid
5. "Om grammatikk og fagspråk" av Eva Maagerø
6. "Språket som speil for Halims utvikling ? en gjennomgang av romanen Et øye rødt av Jonas Hassen Khemiri" av Mette E Nergård
7. "Flerspråklighet og kodeveksling" av Finn Aarsæther
8. "Grammatikk og skriveutvikling ? didaktiske eksempler" av Ingebjørg Tonne og Laila Sakshaug
9. "Synleg og meir nynorsk = betre nynorsk. Utvikling av literacy på norsk, bokmål og nynorsk, for alle elevar på barne- og ungdomstrinnet" av Synnøve Skjong og Inger Vederhus
10. "Gøy med grammatikk. Dataspill i grammatikkopplæringen" av Kristin Hagen og Janne Bondi Johannessen
Boken er skrevet særlig for studenter i lærerutdanningen og norsklærere i grunn- og videregående skole.
Detaljer
- Forlag
- Universitetsforlaget
- Innbinding
- Paperback
- Språk
- Norsk Bokmål
- Sider
- 176
- ISBN
- 9788215013077
- Utgave
- 1. utg.
- Utgivelsesår
- 2008
- Format
- 24 x 17 cm
Medlemmers vurdering
Skriv en vurdering
H