Min side Kundeservice Bli medlem

Tekstvurdering som didaktisk utfordring

Hvordan vurdere elevenes tekster? Tekstvurdering er et av de store temaene i skoledebatten. Denne boka gir svar.
Vurdering av elevenes arbeid er et virkemiddel for å nå målene i læreplanen. Men vurderingsarbeid omfatter langt mer enn bare sluttvurdering. Les mer

429,-
Paperback
Utsolgt
Hvordan vurdere elevenes tekster? Tekstvurdering er et av de store temaene i skoledebatten. Denne boka gir svar.
Vurdering av elevenes arbeid er et virkemiddel for å nå målene i læreplanen. Men vurderingsarbeid omfatter langt mer enn bare sluttvurdering. Vurdering og tilbakemelding underveis i læreprosessen, ofte i form av tekstrespons, er en sentral side ved all skriveopplæring. I denne boken diskuterer noen av våre fremste forskere didaktiske utfordringer i arbeidet med å vurdere tekster. Boken gir både en oversikt over feltet og en rekke ulike eksempler på hvor sammensatt vurderingsoppgaven er: Formalismens plass i skriveopplæringen, samarbeid i skriveprosessen og målet for digital tekstskaping er bare noen av dem.

Dette er en faglig solid og forskningsmessig oppdatert bok for lærerstudenter, lærere og lærerutdannere om vurderingsproblematikk knyttet til både skriftlige og muntlige tekster.

Innhold:
1) Lars Sigfred Evensen: Vurdering av skrivekompetanse: En kompleks utfordring
2) Mari-Ann Igland: Ein ettertankens didaktikk: om forståinga av pedagogisk tekstkompetanse
3) Olga Dysthe og Frøydis Hertzberg: Den nyttige tekstresponsen - hva sier nyere forskning?
4) Kjell Lars Berge: Er fortolkningsfellesskap mulig å oppnå i skriveprøver?
5) Marit Allern: Mappevurdering - bidrag til en læringskultur i endring
6) Jon Smidt: Overgang. Skrivekulturer på ungdomstrinnet og i videregående skole
7) Sigmund Ongstad: Kan skriverutvikling planlegges?
8) Caroline Liberg: Skrivarprofiler över ämnesgränser
9) Sissel Lie: Samarbeid i skriveprosessen
10) Ellen Krogh: Potentialer og udfordringer i refleksionsskrivning
11) Laila Aase: Formalisme som støtte eller fallgruve i en danningsorientert skriveopplæring - det tradisjonelle dilemma
12) Norunn Askeland, Eva Maagerø, Dagrun Skjelbred og Bente Aamotsbakken: Den viktige skriveprøven. Tekstvurdering ved opptak til et forfatterstudium
13) Synnøve Matre: Vurdering av samtaletekstar som didaktisk utfordring
14) Hildegunn Otnes: Digital tekstskaping - hva er målet? - Kompetansemål, delmål, vurderingskriterier, kjennetegn

Detaljer

Forlag
Universitetsforlaget
Innbinding
Paperback
Språk
Norsk Bokmål Dansk Flerspråklig Norsk Nynorsk Svensk
Sider
164
ISBN
9788215014197
Utgave
1. utg.
Utgivelsesår
2009
Format
24 x 17 cm

Medlemmers vurdering

Oppdag mer

Bøker som ligner på Tekstvurdering som didaktisk utfordring:

Se flere

De som kjøpte denne kjøpte også:

Alt er OK

Ebba Schjølberg Eiring
Innbundet 
272,- 299,-
 

Ok boomer!

Nora Jungeilges Heyerdahl
Innbundet 
272,- 299,-
 

Lik meg

Anne Wisløff
Innbundet 
299,- 329,-
 
429 Too many requests

Error 429 Too many requests

Too many requests

Guru Meditation:

XID: 34075067


Varnish cache server

429 Too many requests

Error 429 Too many requests

Too many requests

Guru Meditation:

XID: 34075068


Varnish cache server

Logg inn

Ikke medlem ennå? Registrer deg her

Glemt medlemsnummer/passord?

Handlekurv