Omgangsskolelæreren i allmueskolen
leseopplæring mellom tekster og talemål
Gry Heggli ; Norsk folkeminnelag (Utgiver)
Serie: Norsk folkeminnelags skrifter 176
Omgangsskolelæreren blir ofte fremstilt som en stakkarslig figur. Hvordan oppstod denne forestillingen? Hvordan var det egentlig
å undervise i allmueskolen på landet? Læreren skulle delta i arbeidet med elevenes religiøse danning ved å lære dem å lese, for leseferdighetene var nøkkelen til den kristelige opplæringen som
skolen skulle bidra til. Les mer
- Vår pris
- 399,-
(Paperback)
Fri frakt!
Leveringstid:
Sendes innen 3 virkedager
Paperback
Legg i
Paperback
Legg i
Vår pris:
399,-
(Paperback)
Fri frakt!
Leveringstid:
Sendes innen 3 virkedager
Omgangsskolelæreren blir ofte fremstilt som en stakkarslig figur. Hvordan oppstod denne forestillingen? Hvordan var det egentlig
å undervise i allmueskolen på landet? Læreren skulle delta i arbeidet med elevenes religiøse danning ved å lære dem å lese,
for leseferdighetene var nøkkelen til den kristelige opplæringen som skolen skulle bidra til.
For å forstå skoleholderens vilkår i første halvdel av 1800-tallet, er det nødvendig å se nærmere på hvordan allmuen erfarte å bli trukket inn i ukjent farvann, en skriftkultur i vekst. Både elever og lokalt rekrutterte lærere i den norske allmueskolen måtte forholde seg til det danske bokspråket. For dem var dansk et fremmedspråk. Det var en avgrunn mellom det lokale talemålet og bøkenes tekster. Dette, kombinert med at tekstene handlet om vidløftige trosspørsmål, skapte vanskelige vilkår for undervisning.
Boka er basert på et fyldig materiale. Fortellinger fra Norsk Folkeminnelags skrifter, selvbiografier, bygdebøker og lokal skolehistorie gir et unikt innblikk i skolehverdagen med dens konflikter og triumfer. Det var en praksis preget av disiplin og underordning, men også av motstand og alternative lesemåter.
For å forstå skoleholderens vilkår i første halvdel av 1800-tallet, er det nødvendig å se nærmere på hvordan allmuen erfarte å bli trukket inn i ukjent farvann, en skriftkultur i vekst. Både elever og lokalt rekrutterte lærere i den norske allmueskolen måtte forholde seg til det danske bokspråket. For dem var dansk et fremmedspråk. Det var en avgrunn mellom det lokale talemålet og bøkenes tekster. Dette, kombinert med at tekstene handlet om vidløftige trosspørsmål, skapte vanskelige vilkår for undervisning.
Boka er basert på et fyldig materiale. Fortellinger fra Norsk Folkeminnelags skrifter, selvbiografier, bygdebøker og lokal skolehistorie gir et unikt innblikk i skolehverdagen med dens konflikter og triumfer. Det var en praksis preget av disiplin og underordning, men også av motstand og alternative lesemåter.
- FAKTA
-
Utgitt:
2021
Forlag: Scandinavian Academic Press
Innbinding: Paperback
Språk: Norsk Bokmål
Sider: 195
ISBN: 9788230402863
Utgave: 1. utg.
Format: 21 x 14 cm
- KATEGORIER:
- SERIE:
- VURDERING
-
Gi vurdering
Les vurderinger